Hangeul

Een tijdje geleden ben ik begonnen met Hangeul (of Hangul), het Koreaanse fonetische alfabet, te leren. Door mijn stage vond ik niet echt de tijd of de energie om mij er echt op te concentreren maar ik vind dat ik toch goed bezig ben. Ik kan nu al 19 van de 24 letters schrijven (onthouden) en kan ze allemaal lezen. Goed bezig, toch?

Ik zal eens tonen waarover ik het heb!

Replica of Hunmin Jeongeum Haerye, the book in...

Replica van Hunmin Jeongeum Haerye, het boek dat de creatie van hangul uitlegt. Deze foto werd genomen in het National Museum Korea in Seoul. (Photo credit: Wikipedia)

Hier volgen degene die ik al ken.

Medeklinkers:

  • ㄱ spreken we uit als de Franse ‘g’
  • ㄷ spreken we uit als  ‘d’ of ‘t’
  • ㅁ spreken we uit als ‘m’
  • ㅇ spreken we uit als ‘ng’ bij het einde van een lettergreep. Als een lettergreep start met dit teken, wordt het niet uitgesproken.
  • ㄴ spreken we uit als ‘n’
  • ㄹ spreken we uit als ‘r’ of ‘l’
  • ㅂ spreken we uit als ‘p’ of ‘b’
  • ㅅ spreken we uit uit ‘s’
  • ㅈ spreken we uit als ‘zj’ (zoals in ‘aja, just!’)

Klinkers:

  • ㅏ spreken we uit als ‘a’
  • ㅓ spreken we uit als een korte ‘ou’
  • ㅗ spreken we uit als ‘o’
  • ㅜ spreken we uit als ‘oe’ of ‘u’
  • ㅡ spreken we uit als een korte ‘eu’
  • ㅣ spreken we uit als ‘i’
  • ㅑ spreken we uit als ‘ja’
  • ㅕ spreken we uit als een korte ‘jou’
  • ㅛ spreken we uit als ‘jo’
  • ㅠ spreken we uit als ‘joe’

Nu nog die die ik nog niet kan schrijven:

  • ㅊ spreken we uit als ‘sh’
  • ㅋ spreken we uit als ‘k’
  • ㅌ spreken we uit als ‘t’
  • ㅍ spreken we uit als ‘p’
  • ㅎ spreken we uit als ‘h’
Dus, zoals jullie zien, ik doe dat vrij goed hè!  Nu nog wat drillen, zodat ik ze snel weet en niet te veel moet nadenken als ik lees of schrijf.
Ik kom hier zeker nog eens op terug, aangezien er meer is dan gewoon letters na elkaar schrijven. Dit zal toch al genoeg zijn voor dit deel. 😉
Ik ga mij nu focussen op Seoul/Korea en Japan even laten voor wat het is.

In juli zal ik meer kunnen vertellen over mijn school en accommodatie en zo, ik hou jullie op de hoogte!

Oh, even een kleine opmerking: ik probeer hier niets te leren of zo, het is gewoon voor mijn vrienden en familie, zodat zij zien waar ik mee bezig ben. Het is dus goed mogelijk dat wat ik hier schrijf niet 100% juist is.

Leave a Reply

