Details

Ik heb al eens informatie over mij reis gepost, maar mijn moeder vroeg of ik meer wou posten dus here we go!

Binnen 4 weken ben ik in Fukuoka. Op 12 maart vertrek ik, met de trein van Brussel naar Parijs om 7u05 ‘s morgens (veel te vroeg natuurlijk!). De treinrit duurt 1u15 dus als alles goed gaat arriveer ik om 8u20 in Parijs. Daar heb ik 4u05 om mijn weg te vinden naar de gate en te boarden, om dan op te stijgen om 12u55. Deze vlucht met China Eastern Airlines neemt mij naar Shanghai, waar ik om 7u00 toekom (dat is middernacht in Belgie). Nog eens 3u20 later neem ik het vliegtuig naar Fukuoka. Daar zou ik moeten toekomen om 12u55 (4u55 in Belgie).

Dus, aangezien ik een uur vroeger moet zijn voor de trein, ben ik in totaal ongeveer 24u onderweg… Zot! En wetende dat ik waarschijnlijk niet zal kunnen slapen op het vliegtuig, zal de reis op zich wel heel vermoeiend zijn!

Fukuoka (photo credit: metropolis.co.jp)

Woensdag 13 maart kom ik dus aan in Fukuoka. Daar zal ik op zoek moeten gaan naar mijn accommodatie, een dormitory dit ‘Sharey Style’ heet, in Minami-wijk in Fukuoka. Het blijkt vrij ver van de school (zo’n 6,5 km) dus ik moet elke dag de trein nemen. Over de omgeving van mijn accommodatie kan ik weinig zeggen aangezien er op het internet ook niet echt iets over te vinden is. Ik hoop alleszins dat het er toch tof is. Dit is dan mijn verblijfplaats voor de eerste drie weken.

De maandag na mijn aankomst is mijn eerste schooldag (ik heb dus gelukkig nog even tijd om op verkenning te gaan). De school heet Genki Japanese and Culture School (kort: GenkiJACS) en bevindt zich in het centrum van de stad, dichtbij de kust, de parken, de shoppingstraten, dichtbij alles zo een beetje denk ik. Hier ga ik 4u per dag Japanse les volgen, 5 dagen per week voor 3 weken. Eens ik meer specifieke info heb zal ik het hier zeker posten!

De ingang van GenkJACS. (photo credit: GenkiJACS)

De lessen eindigen op 5 april, dus 6 april moet ik uit de dormitory. Tot hier is alles gepland, de volgende weken is het allemaal nog vrij vaag. Het enige dat ik weet is dat ik ga WWOOF-en, een soort van vrijwilligerswerk dat ik in een eerdere post heb uitgelegd:

Wanneer de taallessen er op zitten, ga ik ‘WWOOF‘en. In het kort: vrijwilligerswerk + verblijf bij een gastgezin. In ruil voor 6u per dag werken (ik denk 6 dagen per week), krijg je ‘kost en inwoon’. Je verblijft meestal bij de gastfamilie of je woont samen met andere WWOOFers. Je krijgt dus je verblijf en eten in ruil voor werk. Hiervoor betaal je slechts ongeveer 45 euro, de kost van een lidmaatschap van de (Japanse) organisatie voor 1 jaar. Je betaalt dus wel zelf je vervoer en eigen uitgaven. Naar mijn mening is dit een erg leuke manier om het ‘echte leven’ te zien en mee te maken. Ik ga voor het WWOOFen enkel in Kyushu (ter vergelijking: dit eiland is 1/6 groter dan België) blijven, om mijn reisafstanden (en dus ook kosten) te verminderen. Ik hoop dat, als ik dit leuk vind, ik dit nog in andere delen van Japan kan doen in de toekomst!

Ik ben niet meer zeker of ik enkel in Kyushu blijf, maar aangezien ik nog geen hosts gecontacteerd heb, is alles mogelijk. Dus voor meer info hierover, hou mijn blogje in het oog! 😉

Op 9 juni vertrek ik terug naar huis, waar ik op 10 juni toekom, maar dat is nu nog niet zo belangrijk!

One thought on “Details

  1. Pingback: Japan, here I come! | yoooya

Leave a Reply

