September en december 2012

In september 2012 gingen we naar Maaseik voor wat Belgische ‘folklore’. Ik ben niet zeker of het echt folklore genoemd kan worden, ze bakten de typische lokale koek op een authentieke manier dus op een of andere manier folklore geloof ik. De koek die gemaakt wordt heet knapkoek (‘knap’ is het geluid dat je hoort wanneer je in de koek bijt) en wordt enkel gemaakt in kleine hoeveelheden in de Nederlands-Belgische regio Limburg. Normaal is de grootte ongeveer 15 cm in diameter, maar elk jaar in september houdt men in Maaseik een evenement waar een uitzonderlijk grote koek gemaakt wordt van zo’n 3 meter groot! Nadat de koek even is afgekoeld na het bakken wordt hij met speciale hamers in kleine stukjes geklopt en verdeeld onder de toeschouwers.

Rond die tijd was er in Maaseik ook een Chinese tentoonstelling aan de gang, vandaar de Aziatisch ogende decoraties in het centrum.

Meer Aziatische decoratie in Maaseik.

De oven waarin de grote knapkoek gebakken wordt.

Nu is het tijd voor december van het vorige jaar. Ik postte al een paar foto’s van de eerste sneeuw en Sinterklaas in december, hier volgen er nog enkele van die maand. Vanwaar het grote tijdverschil tussen de vorige foto’s en deze? In oktober en november verbleef ik in Korea! Enkele van de foto’s die ik in oktober trok vind je hier, een selectie van de Novemberbeelden is hier te vinden. Ik zou erg dankbaar zijn als je daar ook even een kijkje neemt! ^^

Kousen.

Boeken.

Meer boeken.

En een filmpje van de eerste sneeuw om mee te eindigen. Op de achtergrond: boot Rosalie in opbouw.

Helaas was dit alles van december. Volgende keer zullen er foto’s volgen van januari en waarschijnlijk ook februari van dit jaar. Dat betekent dus ook dat ik bijna alles uit het verleden gepost heb. En dat betekent dan weer dat… ik niets meer heb om te posten?! Geen zorgen, over een tweetal weken vertrek ik naar Japan dus zal ik wel heel wat hebben om over te praten!

Leave a Reply

