Japan, here I come!

Hoera! Morgen, (veel te) vroeg in de ochtend, start ik mijn trip naar Japan!

Eerst even snel de dingen herhalen die ik hier al op mijn blog had gepost. De eerste drie weken (18 maart – 5 april) ga ik Japanse lessen volgen in Fukuoka. Ik verblijf in een dormitory (ongeveer zoals op kot gaan, of op kamers, voor de Nederlanders onder jullie) in Minami. Daarna ga ik WWOOFen. (meer details hier)

De eerste WWOOF-host (dus de persoon die een WWOOF-plaats aanbiedt) is bevestigd. Deze host bevindt zich in gemeente Yoshii in Ukiha, Fukuoka Prefectuur. Hier blijf ik 2 weken (van 6 tot 20 april). De host maakt brood, confituur (jam) en zeep. Er is een boomgaard met persimmons en bosbessen (voor de confituur). De host houdt van sport en maakt/bouwt (of hoe noemt ge dat) een golfbaan. Verder is een van zijn bezigheden ook glasramen maken. Op dit moment is er nog een WWOOFer uit Taiwan aanwezig, dus ik zal er niet de enige zijn.

De taken zoals ze op het profiel van de host staan zijn: algemene landbouw, wieden, oogsten, goederen verzenden, bomen snoeien, brood maken, helpen op evenementen. Het is dus geen moeilijk werk en ik kan er veel van leren! De werklast zal meestal minder dan 6u per dag zijn, wat betekent dat ik veel vrij tijd zal hebben om in de buurt wat te gaan verkennen en te genieten van het Japanse platteland. En ik leer misschien wel golfen of tennis (een andere hobby van de host).

De gemeente ligt ongeveer anderhalf uur van waar ik verblijf in Fukuoka, het is meer inlands en een erg landelijk gebied. De foto’s die ik op Google Earth en op het internet zag lijken interessant, het ziet er een leuke buurt uit, heel traditioneel en rustig. Er zijn heel wat kleine antiek- en tweedehandswinkeltjes, waar ik zeker eens een kijkje ga nemen.

Ukiha (photo credit: welcome-ukiha.jp)

Ukiha (photo credit: welcome-ukiha.jp)

Ukiha (photo credit: welcome-ukiha.jp)

Ukiha (photo credit: welcome-ukiha.jp)

Ukiha (photo credit: welcome-ukiha.jp)

Over de andere plaatsen die ik ga contacteren: eentje is in Munakata, nabij Fukuoka, waar WWOOFers met kinderen praten in het Engels over hun land, cultuur, natuur, …; met de honden gaan wandelen en helpen in een moestuintje. De andere is in Bungo-Ono, Oita, waar de host een grote bloementuin heeft. Maar over deze moet ik nog even denken hoe ik dat ga regelen.

Dat is het voor nu. Vandaag ga ik vooral veel slapen, want op het vliegtuig zal ik waarschijnlijk geen oog dichtdoen en ik ben meer dan 24u onderweg!

Leave a Reply

