Reis naar Japan

Zoals ik in mijn vorige post vertelde, ben ik dinsdag niet veel verder dan een 18-minuten-durende rit met de TGV geraakt. Gelukkig heeft de moeder naar Connections (reisbureau) gebeld en alles uitgelegd (nog eens bedankt daarvoor). Woensdag kreeg ze telefoon dat alles in orde was, en donderdag kon ik vertrekken!

Donderdag om half 5 opgestaan, een half uurtje later dan dinsdag, want de wegen waren weer normaal berijdbaar. Rond 5u30 vertrokken we dan richting Brussel-Zuid, waar ik normaal gezien vanaf 6u45 zou kunnen opstappen op de trein. Een beetje vroeg vertrokken, maar beter te vroeg dan te laat! We kwamen daar toe rond 6u en bleven nog een half uurtje in de auto wachten (want in het station is duidelijk geen verwarming). We wisten nu ook hoe het allemaal ineen zat, dus gingen direct naar Air France voor mijn tickets in ontvangst te nemen. Naar spoor 4 voor de TGV en met een 5-tal minuutjes kwam de trein aan. Om 7u10 kon het avontuur dus echt beginnen en vertrok mijn trein. Dag Belgie!

7u25: “Dames en heren, wegens slechte weersomstandigheden, hebben wij een vertraging opgelopen van 25 miunuten.” Zo kwamen we in Parijs aan om 8u50 in plaats van 8u20. Op zich niet erg, want ik had toch sowieso 4u tijd om naar de gate te geraken, dan kwam het op dat half uurtje niet aan.

Een reactie op facebook: “Wauw!! Da hebben ze op Brussels Airport nie znne!’

En dan … duurde het maar liefst 3u om door de check-in en de douane en zo te geraken en bij mijn gate aan te komen! 3 uur! Daarom zeggen ze dus dat ge zeker 2u op voorhand in de luchthaven moet zijn… Dus, rond 11u kwam ik eindelijk aan bij mijn gate. Of toch niet, want toen ik bij gate 25 aankwam, zag ik dat de gate veranderd was naar gate 48. Helemaal de andere kant op! Oja, bij het inchecken vroeg ik nog of mijn bagage tot in Fukuoka kon ingecheckt worden. In Brussel wisten ze dit niet, want daar kreeg ik ook enkel mijn tickets tot in Shanghai. Dus in Parijs was dat een moeilijke vraag en moesten ze nog 3 man erbij roepen voor het in orde was. Mijn bagage ging apart ingeladen worden en kon doorreizen naar Fukuoka, een ticket naar Fukuoka konden ze mij helaas nog niet geven.

るろうに剣心 en The Big Bang Theory seizoen 2 gekeken en een paar nieuwe artiesten ontdekt.
Show, Aaron Yan en Jiro, alledrie Chinezen dan nog, en normaal luister ik niet naar Chinese muziek!

Normaal gezien konden we boarden om 11u40, maar wat had ge gedacht, vertraging natuurlijk! Uiteindelijk konden we om 12u28 op het vliegtuig en rond 14u (!) zijn we pas vertrokken. Vertrek was voorzien om 12u25…

Toen was alles nog als gepland…

We kwamen met een vertraging van een half uurtje toe in Shanghai (dus toch een uur ingehaald), om 7u30. Daar moest ik naar de Transfer Service, om mijn ticket voor Fukuoka te krijgen. Dat heeft ook weer 3 kwartier geduurd, zoals de Fransman tegen mij zij toen we in Parijs opstapten: “C’est tres fatiguant hein!” Ik kan hem absoluut geen ongelijk geven. Dat doet mij er aan denken dat ik van heel de vlucht niet geslapen heb trouwens… In Shanghai moest ik normaal gezien 3u wachten, dus mijn tijd was dan toch al wat opgevuld. De vlucht was op tijd, hoera!

Mijn handen na het dragen van mijn bagage… Mijn koffer woog maar 19 kg! (dit is een foto van in Parijs trouwens) Pijnlijk!

Op facebook zei ik ook ‘私は飛行機で一人の外国人でした!’, maar ik vrees dat hier een paar foutjes inzitten. Het betekent normaal gezien ‘ik was de enige buitenlander op het vliegtuig!’

Zonsopgang vanuit het vliegtuig. Dit was op de vlucht van Parijs naar Shanghai maar ik probeer de foto’s een beetje te spreiden.

En dan vlogen we over eilanden, waarvan ik denk dat ‘t Japanse waren maar ik begin te twijfelen of ze misschien niet Koreaans waren… Ik keek even op Google Earth en kon er geen herkennen. Het was alleszins adembenemend om te zien, onbeschrijflijk mooi! Als de raampjes van ‘t vliegtuig niet zo vuil waren en ik een superdeluxe fototoestel had, zouden de foto’s heel wat beter weergeven wat ik bedoel. Zonovergoten eilanden, bergen, rijsvelden, kleine dorpjes, de veerboten tussen die eilandjes, … Prachtig!

Hello Japan! (ik hoop toch dat dit Japan was!)

In Fukuoka aangekomen ging alles vlot; bagage afhalen, door de douane (daar moest ik wel 3 keer uitleggen wat ik in Japan kwam doen, maar ze hebben mij toch doorgelaten uiteindelijk), de bus naar de domestic terminal (want daar is ook het metrostation) en de metro nemen naar Tenjin. Maar dan kwam het… Ik vond de juiste trein niet.

Alles stond in het Japans, en hoewel ik de kanji (de tekens die de Japanners uit het Chinees lenen) voor Ijiri Station wel weet zag ik toch geen enkele trein die daar zou stoppen. Na wat twijfelen vroeg ik aan het meisje van de krantenwinkel welke trein ik moest nemen. Zij stuurde mij naar perron 1, dus stapte ik op de trein die daar klaarstond. Even later roept een andere jonge vrouw mij, en zegt mij dat het de verkeerde trein is, dat ik die op spoor 2 moet hebben. Ik ben die vrouw erg dankbaar want het kaartjessysteem hier in Japan zou mij anders enorm veel geld aangerekend hebben. Ze had trouwens een superschattig kindje! Ze stapte af 2 stations voor Ijiri en zei dat Ijiri niet ver meer was. 2 stations verder zag ik de kanji voor Ijiri Station op de schermpjes verschijnen en stapte af.

Het kaartje dat ik van de school had meegekregen was niet al te duidelijk dus na wat over en weer te wandelen en mij toch niet te kunnen orienteren, dacht ik toch de juiste weg gevonden te hebben. Ik sloeg een straatje in en vroeg een meisje dat uit die straat kwam naar de juiste weg. Zelfs zij kon zich amper orienteren met die kaart en twijfelde ook. Een oude vrouw passeerde ons en na een paar meter draaide ze zich om en vroeg of we de weg zochten. Ze hielp ons de juiste kant op en het meisje kon zich met behulp van de kaart toch orienteren. Ze stapte de weg mee (het was geen 500 meter) en vroeg of ze mij kon helpen dragen want ik was helemaal kapot van met alles te sleuren. De blijnen op mijn hand zijn nog niet helemaal genezen ondertussen.

We kwamen gelukkig bij het juiste gebouw terecht en nadat ik het meisje had bedankt voor mij de weg te wijzen en voor mijn laptop even over te nemen ging in binnen en werd ik meteen verwelkomd door de vrouw aan de ‘receptie’. Ze heeft mij een kleine rondleiding gegeven en getoond waar alles was, en heeft mij haar waspoeder geleend want niemand had mij doorgegeven dat ik dat moest meebrengen…

Aangezien de post hier al wel heel uitgebreid wordt, zal ik het hierbij houden, en morgen krijgen jullie meer over hoe het mij hier bevalt en een paar foto’s van vandaag.

 

One thought on “Reis naar Japan

  1. Pingback: First photos in Japan | yoooya

Leave a Reply

