Trip naar Seoul – deel I

Nadat ik 5 weken taallessen volgde in Fukuoka en ik als WWOOF-er vrijwilligerswerk deed voor 3 weken in Ukiha, reisde ik met een vriendin van de taalschool. Onze eerste bestemming was Seoul, waar we 3 dagen verbleven.

Onze reis startte een beetje pijnlijk, maar met de hulp van enkele vriendelijke locals was ons probleem snel opgelost. We hadden geen accommodatie op voorhand gereserveerd, en hadden slechts enkele adressen in Hongdae, de buurt rond Hong-ik University. Nadat we deze adressen tevergeefs probeerden te vinden en Koreanen om hulp vroegen (allemaal te band om Engels te spreken, dus dat was vrij nutteloos), waren we ten einde raad en op dat moment werden we gered door een erg vriendelijke Koreaan die vroeg of we hulp nodig hadden. Met dank aan deze vriendelijke mensen, die -per toeval- ook een hostel hadden, vonden we een verblijfplaats. De eigenaars hiervan waren een vriendelijk koppel met een hond, die in feite in hun hostel woonden (wat best wel vreemd was, want de man bleef tot 3u ‘s nachts op om tv te kijken, in de kamer naast waar wij moesten proberen slapen). Het koppel en een vriend ervan nodigden ons uit voor een picknick langs de Han-rivier.

Voor we naar de picknick gingen, zochten we een goede plaats om te gaan eten. De vriendin wou echt Koreaans eten, maar we vonden niets dat niet te duur was. En op dat moment kwam onze tweede redding van de dag! Terwijl wij verward keken voor eten, merkte een vrouw ons op en vroeg ons waar we naar zochten. Ze was zo vriendelijk ons te helpen en dankzij haar vonden we een leuke plaats om te eten. Ik probeerde de vriendin wijs te maken dat wat zij zou bestellen genoeg was voor ons twee (het was mij wel duidelijk toen ik de prijzen bekeek) maar ze wou me niet geloven en zei dat ik zelf ook iets moest bestellen (ik had -zoals altijd- niet veel honger). Toen haar bestelling aankwam, besefte ze dat het inderdaad heel veel was maar het was natuurlijk te laat om mijn bestellen af te zeggen. Uiteindelijk kregen we niet de helft van het eten op, wat wel spijtig was want het was lekker. Hierna gingen we met onze gastheer en -vrouw en hun vriend naar de Han-rivier voor een picknick. We hadden een fijne conversatie met de vriend van het koppel, die Zweeds bleek te zijn. Maar we waren blij toen we naar huis gingen, want de picknick duurde tot 2u ‘s nachts! Toen we thuis kwamen, gingen we meteen slapen, om om 8u op te geraken voor de start van onze sightseeing in Seoul.

Ons eerste bezoek was Gyeongbokgung, naar mijn mening de nummer 1 om te bezoeken in Seoul (het was de tweede keer voor mij).

In de tuin van de koningin.

De mooi gedecoreerde muren.

De enorme omvang van de paleisgronden.

Er was iets speciaals aan die gebouw… maar ik ben het ondertussen helemaal vergeten!

Dit indrukwekkende paleis bezoeken is een must, maar natuurlijk nog interessanter met een gids. Voor we de paleisgronden binnengingen, werd ons gevraagd of we graag een gratis gids wouden en een schattig meisje kwam met ons mee om ons rond te leiden. Ze zat op de middelbare school en kon ons heel wat vertellen over het monument in bijna-perfect Engels. Ze deed dat echt goed, we vonden het erg tof dat we dit konden meemaken.

Tegen de tijd dat we Gyeongbokgung verlieten, was het tijd om te eten. En wees maar zeker dat ik wist waar en wat ik wou eten! In de herfst verbleef ik al twee maanden in Seoul, dus ik wist wel waar ik terug naartoe moest. Een goedkope keten met enorm lekkere ‘cheese ramyeon’ Ik zou alles doen voor nog zo een kom heerlijke cheese ramyeon! En voor de allereerste keer heb ik de hele kom heerlijkheid opgekregen!

Oh my, heerlijk!

Ook was deze plaats dicht bij waar ik met een vriendin had afgesproken. Ze zat in mijn klas in oktober en kwam terug naar Seoul om nog meer Koreaans te leren. Hierdoor waren we toevallig allebei op dezelfde plaats in de wereld, dus een goede reden om af te spreken. Ik was superblij haar eindelijk nog eens te zien! Ze was een erg goede vriendin toen we hier samen waren vorige herfst, heeft mij veel gesteund bij al mijn problemen toen en was erg betrouwbaar. Ik hoop dat ik haar snel nog een keertje kan zien. Nadat we afscheid namen van haar, sprongen de vriendin en ik op de metro naar Insadong, een leuke en gezellige winkelstraat. We vonden niet alleen heel wat toffe winkeltjes, er waren ook enkele artiesten aan het optreden op straat. In totaal hebben we daar meer dan een uur staan luisteren, we hadden langer willen blijven maar het werd al laat.

De eerste zanger, hij was super en zong liedjes die we kenden. Hier hebben we bijna een uur geluisterd en gaven hem een kleine bijdrage.

Nog een duo muzikanten. Ze waren erg blij toen we voor hen applaudiseerden, want we waren eigenlijk hun enige echte publiek.

En nog eentje, die vooral instrumentaal deed.

De zon begon al te zakken, dus was het tijd om verder te gaan.

De vriendin wou het modernere shopping district bezoeken, dus weer de metro op richting Myeongdong, waar ze ook nog een glimp kon opvangen van Seoul Tower vanop een afstand. Om de dag af te sluiten, namen we de taxi richting onze laatste bestemming. Het ritje kwam ons duur te staan, aangezien de chauffeur compleet fout reed. Onze bestemming was Banpo Rainbod Bridge, maar daar meer over in de volgende post!

Leave a Reply

